24 december 2014 om 00:04
iBOOD

Heerlijke Wijn

Product Expert aanwezig

Heerlijke Wijn

Het nieuwe jaar beginnen met een heerlijke wijn? Dat kan! Met deze Wijnflash met speciaal geselecteerde wijnen voor lage prijzen. Een gevarieerde selectie wijnen die stuk voor stuk met zorg geselecteerd zijn door onze wijnkenners. Met wederom een aantal heerlijke klassiekers, dit maal uit Frankrijk en Italië.

Proost!

24 december 2014 om 00:22
tacokorsmit Gebruiker

Er staat niet bij om hoeveel flessen het gaat bij de diverse aanbiedingen.

Hoeveel flessen betreft de Gosset? En de Brunello? En de Chateauneuf?

ik ben erg benieuwd,

groeten, Taco

24 december 2014 om 00:45
Bas Sillen Gebruiker

Volgens mij geven de fotos het wel aardig weg?

24 december 2014 om 00:48
Official Product Expert Sommelier Official Product Expert

Taco, op de foto’s bij de wijnen staat het antwoord (wellicht verwarrend). De Gosset, de Brunello en de Chateauneuf worden aangeboden in een doos van 3 flessen. De Argentina’s Pride, Bourgogne Blanc en de Sommeliers Box zitten in een doos van 6 flessen.

Groet,

Viktor

24 december 2014 om 00:43

Goedenacht iBOOD !

Dit wordt onze eerste wijn flash sale en naast een bijzondere selectie hebben wij een extra dimensie toegevoegd: jouw smaakvoorkeur!

Wij zijn benieuwd of jullie rond deze feestdagen op een passend moment kort de tijd willen nemen om je eigen smaakvoorkeur te leren kennen via de wijntest. Waarom is dit handig ? Je loopt toch ook geen schoenenwinkel in zonder dat je je eigen schoenmaat weet ? Wordt anders lastig kiezen :-)

Met de uitkomst van de test is het eenvoudig. Met je eigen smaakvoorkeur kun je vervolgens die wijnen uitproberen die hier goed bij aansluiten, omdat je vooraf weet dat ze bij jouw smaakvoorkeur passen. Net als met je schoenmaat. Blijft de vraag overeind of je die bewuste wijn nou de mooiste en lekkerste vindt, maar daar begint dan ook jouw eigen wijn avontuur. En over smaak valt immers niet te twisten…

Vul de test in en leer op een andere manier naar wijn kijken. Veel plezier !

Viktor (al 5 jaar een fan van wijn en techniek)

24 december 2014 om 01:25
nickP07 Gebruiker

De Chateauneuf advertentie zegt niet om welke variant het juist gaat (rode tekst op de fles):

Op de eerste foto is op de fles ‘Vieille Vigne’ te lezen, terwijl op de derde foto een fles ‘Chaupin’ afgebeeld staat.

Zou iemand dit even kunnen opklaren?

24 december 2014 om 01:26
nickP07 Gebruiker

‘Vieille Vigne’ moest ‘Vieilles Vignes’ zijn.

24 december 2014 om 01:56

nickP07 goede vraag. De foto’s zijn niet juist. Het betreft hier een normale Chateauneuf du Pape van het wijnhuis Domaine de la Janasse.

Dit is een van de 3 Chateauneuf series die in het jaar 2011 door de familie Sabon zijn geproduceerd. Ondanks dat 2011 een lastig wijnjaar is geweest merk je dit niet aan deze wijn. Het bewijs is geleverd door de sterke 91 Parker punten.

Morgenochtend check ik voor meer details en koppel ik terug.

24 december 2014 om 02:00

Lieve iBOOD leden…het is 02:00 en deze sommelier gaat van zijn eigen laatste glas wijn voor deze avond genieten. Morgenochtend vroeg ben ik er weer !

Cheers,

Viktor

24 december 2014 om 07:40

Goedemorgen iBOOD!

De kop is er af bij deze wijnweek. En we zijn er weer voor al jullie vragen!

Gisteren was al een goede gesteld over de Chateauneuf-du-Pape. Domain de la Janaisse wordt geleid door de dynamische Christophe Sabon. Hij combineert traditionele en moderne technieken voor een uitzonderlijke collectie wijnen. En hij produceerd inderdaad verschillende varianten van haar rode Chateauneuf. Ook de gewone is een AOC wijn. Hetgeen betekent dat het aan alle regels mbt tot productiegebied, de wijngaarde, alcoholgehalte, vinificatie, etc. Chateauneuf bestaat voornamelijk uit de Grenache druifsoort. Er terwijl de meeste Chateauneufs bekend staan als stoere en krachtige wijnen, zul je bij deze verrast worden door het tegelijkertijd frisse karakter en balans in zuren.

24 december 2014 om 09:30

En we blijven deze morgen nog even op de Chateauneuf-du-Pape:

De officiële benaming van deze Chateauneuf is: Chateauneuf Tout Court.

24 december 2014 om 12:11
nickP07 Gebruiker

Aan 33 euro per fles is dat dan toch niet zo een koopje heb ik de indruk..

24 december 2014 om 12:43

Het is zeker geen supermarktwijn, dat klopt :-) Maar dat is ook te proeven.

Normaal gesproken gaan deze drie flessen voor €135, dat is 45 per fles.

24 december 2014 om 10:07
tacokorsmit Gebruiker

Thnx, aangezien de foto’s niet altijd lijken te kloppen goed om even te weten.

paar doosjes Gosset besteld. Lekkere Champy, zelf ook eens een proeverij gehad daar…

cheers, Taco

24 december 2014 om 10:19

Goedemorgen Taco, wat goed om te horen dat je gelijk voor de Gosset aanbieding bent gegaan!

Dat klinkt wel heerlijk: een proeverij in de Champagne regio! Was de proeverij ook echt bij Gosset of Aÿ?

24 december 2014 om 15:28
thinlizzy15 Gebruiker

Goedemiddag, jullie schrijven (met een spelfoutje) : Zo ook deze volle en fruitige Bourgugnone Blanc, maar de smaakstijl is vol. Waarom staat deze wijn niet bij Vol dan ?

24 december 2014 om 15:52

thinlizzy15,  goede vraag! (en bedankt voor het oplettende oog op spelling natuurlijk :-)

De indeling [Vol] is gebaseerd op de smaakprofielen. Dit is een manier om smaken in te delen op basis van verschillende smaakfactoren. De theorie erachter is gebaseerd op de wetenschappelijke theorieën en model van Dr. Peter Klosse. Hij onderscheidt acht verschillende smaakstijlen, die je ruimtelijk kunt visualiseren in een kubus. Van licht tot krachtig tot prikkelend. Een afbeelding van de kubus vind je hier: http://www.ibood.com/nl/nl/pages/Wijnkiezen/

Iedere smaak kun je zien als een stip ergens in de kubus. Iedere stip met hele eigen coördinaten —en daarmee smaak. Twee stippen kunnen hierdoor in hetzelfde vlak zitten, maar doordat ze net ergens anders liggen binnen dat vlak, toch andere eigenschappen hebben. Zo kan de een frisser smaken dan de ander.

Bij de Bourgogne Blanc is de hoofdsmaak “Vol.” Dit zijn volle, vaak zoetere wijnen. Mooi gekleurde wijnen met veel rijp fruit.

Het smaakprofiel [Vol] gaat dan vooral om de hoofdsmaak. Met andere woorden: wat het meest uitgesproken is. Dit is het vlak waarin de ‘punt/smaak’ zich bevind. Maar natuurlijk kunnen er in ieder vlak verschillende punten zitten die ieder net iets anders zijn geplaatst. En hierdoor ook andere eigenschappen hebben. De Bourgogne van Laboiré-Roi is vol en heeft daarbij een duidelijk fris accent.

En heb je overigens zelf ook al geprobeerd om je eigen smaakprofiel te berekenen? Via deze link kun je zelf de test invullen en ontdekken of de Bourgogne inderdaad jouw ideale wijn is. We zijn benieuwd ;-)

24 december 2014 om 16:25
thinlizzy15 Gebruiker

Dank voor de toelichting, nu begrijp ik het al wat beter. Ik heb op de link geklikt en kom dan bij een ander bedrijf uit, “justforfriends” nooit van gehoord, maar wel innovatief dat ze dit gebruiken. Ik begrijp nog niet direct uit hun overzicht hoe die wijnen nu bij mijn passen, maar dat zal de snelheid zijn waarmee ik surf en mijn aandacht erbij kan houden. Ik kom toevallig op smaak “rond” uit. Ik had mijn oog al laten vallen op die Bourgogne, dus nu kan ik het ook testen. Zeker geen smaakgarantie bij Ibood!  :)

24 december 2014 om 17:30

thinlizzy15, wat leuk dat je gelijk de smaaktest hebt ingevuld. En wat een mooi toeval dat er ook “rond” uitkwam! Het moet dus helemaal goed komen met die Bourgogne :-)

Nog even ter extra toelichting: Just for Friends is inderdaad een ander bedrijf. Het is een netwerk van wijnliefhebbers die zich inzet om de passie voor wijn te combineren met de Internet mogelijkheden van nu. Onder andere door de wijntest, die ze nu dus ook exclusief via iBood aanbieden. Hiermee hopen ze mensen een beetje te kunnen helpen met het ontdekken van de smaakprofielen en de bijpassende wijnen. Maar het is vooral ook erg leuk om te doen.

24 december 2014 om 16:45
Dinard82 Gebruiker

Goedemiddag,

Klein vraagje: heeft deze wijn hout?

24 december 2014 om 16:47
Dinard82 Gebruiker

en dan bedoel ik de Bourgogne Blanc.

24 december 2014 om 17:19

Beste Dinard82, dank voor je vraag! De Bourgogne Blanc is gemaakt met 100% Chardonnay druiven. De wijnen die van deze druif worden gemaakt hebben vaak een complexe smaak. Dit is grotendeels te danken aan de technieken die gebruikt worden om de wijn te maken. Bijvoorbeeld:

De malolactische gisting (oftewel tweede gisting) zorgt voor de zachte, romige smaak. De rijping rijping in eiken vaten draagt bij aan de accenten van vanille, rook of zoete specerijen (zoals kruidnagel en kaneel). De invloed van de wijnmaker is bij Chardonnay wijnen daarom erg groot.

Maar om terug te komen op jouw hout vraag:

Deze Bourgogne Blanc Chardonnay heeft een lichte houtsmaak, maar zeker niet overheersend. De subtiele houtsmaak vinden we meestal terug bij de klassieke producenten in de Bourgogne.

24 december 2014 om 17:30
spaaik Gebruiker

Komt de Chateauneuf in het kistje?

24 december 2014 om 17:42

Hoi spaaik, kistje ziet er inderdaad erg mooi uit. Maar we doen het voor de inhoud ;-) Helaas geen houten kistje dus. Maar wie weet: misschien een idee voor de volgende?

25 december 2014 om 09:13

Goedemorgen iBOOD, en een hele fijne kerst toegewensd! Ook op deze feestelijke dag zijn we er om al jullie vragen over deze mooie wijnen te beantwoorden.

25 december 2014 om 17:58
pdz167 Gebruiker

Moet zeggen dat ik helaas toch mijn twijfel heb over de prijzen van deze wijnen, de gosset kan je inclusief levering op deze site http://www.yourwineonline.be kopen voor dezelfde prijs, dus ik weet niet als dit echt een koopje is, sorry Ibood maar ik denk dat er toch een verschil is tussen de tarief  en de prijs die reeds op internet bestaat

25 december 2014 om 19:00

Beste pdz167, scherp! Bedankt voor de tip. We hebben het nagerekend:

België heeft inderdaad een ander (lager) accijns tarief.  Desondanks, biedt iBOOD een lagere prijs per fles: Per fles betaal je bij iBOOD €29,98 (te koop per 3 flessen) en bij de Belgische site €31,21 (alleen bij 6 of meer flessen).

Er zit wel een verschil in de verzendkosten. Bij iBOOD zijn die €1 duurder. Daarvoor heb je wel een betere bescherming tegen breuk. Daarnaast kun je bij iBOOD per 3 flessen bestellen in plaats van 6.

Weet je zo voldoende?

25 december 2014 om 19:11

En ter aanvulling: bij het bestellen van 6 flessen bij iBOOD ben je wel (ook inclusief verzendkosten) goedkoper uit: €188,85 (iBOOD) tegen €195,21 bij Belgische site :-)

25 december 2014 om 19:38

En als we het toch al over de Champagne hebben, een bijzonder verhaal over de oorsprong van Champagne als een beschermde naam:

Fransen houden van hun bubbels.

Zo veel dat het in 1911 zelfs aanleding was voor een heuse “Champagne rel.” Buitenlandse druk om meer en goedkopere champagne te produceren leidde tot druk bij de wijnboeren. Omdat de herkomst en naam Champagne toen nog niet volledig beschermd waren, konden de champagne makers hun druiven ook makkelijk elders halen, wat tot extra druk bij de boeren leidde. In 1911 escaleerde dit: wijnbouwers onderschepte vrachtwagens met ‘allochtone’ druiven en duwde ze in de rivier. Hetzelfde lot was ook voor de vaten champagne bij de wijnmakers.

“A bas les fraudeurs” (Weg met cheaters) schreeuwde de woedende menigte.

Het hoogtepunt werd beteikt in Aÿ —dezelfde plek waar Gosset is gevestigd— huizen werden geplunderd. Overal warden dingen in brand gezet. De gouverneur stuurde in paniek een telegraaf naar Parijs voor hulp. Hij schreef: “We zijn in een staat van burgeroorlog!” Alleen met ingrijpen van het Franse leger kon de rust terugkeren.

De rellen waren aanleiding voor de Franse overheid om samen met de wijngaard-eigenaren en champagne-huizen de zogeheten Appellation d’Origine Contrôlée (AOC) vast te stellen voor de regio Champagne.

Waardevolle bubbles dus :-)

27 december 2014 om 08:39

Goedemorgen iBOOD! Heeft iedereen genoten van lekkere diners en wijnen tijdens de kerstdagen?

Het is alweer zover: de laatste dag van deze exclusieve Wijnflash. Twijfel je nog over een wijn? Vandaag heb je de hele dag nog om al je vragen te stellen aan de Sommelier!

27 december 2014 om 12:03
wbentveld Gebruiker

Ik heb die smaaktest ingevuld en er komt bij mij “Fris” uit. Ik zie geen wijn staan tussen de 6 iBOOD wijnen met dit Fris-profiel. Wat nu ?

27 december 2014 om 12:41

Beste wbentveld, bedankt voor je vraag! Wat leuk om te horen dat je de wijntest hebt ingevuld. Bij het smaakprofiel “Fris” horen wijnen die niet op hout zijn bewaard of een rijke fruitsmaak hebben. Veel witte wijnen dus.

Dit zijn de wijnen die het beste bij jou zouden passen. Ze passen het beste bij jouw antwoorden uit de smaaktest. Toch betekent het niet dat je wijnen uit andere smaakstijlen niet lekker zult vinden of moet negeren. Vergelijk het met het eten van vis/vlees: ook al hou je erg van vis, betekent het niet dat je nooit vlees eet. Wijnen uit aangrenzende smaakstijlen kun je dus ook zeker ontdekken.

De smaaktest is vooral bedoeld als vertrekpunt: ontdek waar je voorkeur ligt, en ga vanuit daar op avontuur :-)

En om terug te komen op jouw vraag en je toch te adviseren: de wijn uit de Wijnflash die het dichts bij het profiel “Fris” komt is de Sommeliers Box. Dit is een doosje met een bijzonder fruitige, witte Chardonnay. Een bijzondere manier om jezelf te verrassen

27 december 2014 om 14:37
Koostervink Gebruiker

Heb wat rond zitten neuzen; leuke achtergrondinformatie bij de wijnen. Product-prijs verhouding is prima. En bij een goed glas wijn hoort ook een goed verhaal. Nu nog een keuze maken…

Voorspoedig 2015 aan allen.

27 december 2014 om 14:58

Beste Koostervink, hartelijk dank voor je bericht. Wat leuk om te horen dat je met plezier de verhalen over de wijnen hebt gelezen. En wijn kiezen kan inderdaad soms lastig zijn… helemaal mee eens. Heb je ook al geprobeerd om het smaakprofiel in te vullen?

Met deze test kun je door middel van een aantal makkelijke vragen berekenen wat jouw smaakprofiel is. Bijvoorbeeld: rond, vol, fruitig of prikkelend. Deze smaakstijl kan je helpen bij het maken van een keuze tussen de wijnen. Bij iedere wijn uit de Wijnflash hebben we namelijk aangegeven in welke smaakstijl die passen. Dit zal zeker een beetje op weg helpen :-)

Meer info het kiezen van wijn: http://www.ibood.com/nl/nl/pages/Wijnkiezen/

Ook een heel fijn 2015 toegewenst!

27 december 2014 om 17:32
Elizabeth789 Gebruiker

Beste iBOOD, ik kwam op de site terecht op zoek naar een volle, kruidige rode wijn. Ik zie meerdere opties qua rode wijn. Welke zou je aanraden? Het is een cadeau.

27 december 2014 om 17:43

Beste Elizabeth789, dank voor je bericht.
Wat een leuk cadeau idee! Graag helpen we met kiezen.
Normaal gesproken zouden we je aanraden om het smaakprofiel in te vullen, maar bij een cadeau gaat het natuurlijk iets lastiger.
Als je inderdaad een pittige, gekruide wijn zoekt, zouden we de Italiaanse Brunello aanraden (link). Dit is een bijzonder volle en kruidige wijn uit Toscane.
Het smaakprofiel van deze wijn is: “Stevig.” Dit houdt in: “pittige wijnen. Wijnen die in houten vaten hebben gerijpt. Waar je bij iedere slok weer iets nieuws proeft.”
Klinkt goed, toch? :-)

27 december 2014 om 20:50
Elizabeth789 Gebruiker

Bedankt voor het advies. De Brunello ziet er inderdaad erg goed uit. Als ik het vanavond bestel, wanneer worden de flessen toegestuurd?

27 december 2014 om 21:05

Over de verzending: de verwachte verzenddatum is 5 januari.  Zodra de bestelling is verzonden, ontvang je een e-mail met daarin de track & trace informatie voor je bestelling. Hiermee kun je de zending volgen.

Veel plezier met het geven van de Brunello!

PS: als ik in jou was, zou ik ook lekker een flesje voor jezelf houden. Het is een heerlijke wijn ;-)

27 december 2014 om 18:24
MirtheZ Gebruiker

Een vraagje: zijn de Argentijnse wijnen aan de zurige kant?

27 december 2014 om 18:38

MirtheZ, dank voor de vraag! Goed om te horen dat je interesse hebt in de Argentijnse wijnen.

De zurige smaak bij wijn is vaak veroorzaakt door de tannines. Vooral rode wijn is rijk aan tannine. Tannine komt voor in schillen, pitjes en steeltjes van druiven. Bij het persen van de druiven en bij het gisten van de wijn komt tannine in het sap terecht. Hoe langer de schillen, pitten en steeltjes meegisten, des te donkerder de wijn en hoe meer tannine er in de wijn komt. Tannines zorgen, behalve voor de zuurheid, ook voor een diepere kleur en een langere houdbaarheid van de wijn.

De hoeveelheid tannine kan verschillen per druifsoort. Ook de omstandigheden waarin de druiven rijpen is van invloed. Zo staan de zogeheten ‘Nieuwe Wereld wijnen’ (waaronder de Argentijnse) vaak bekend als voller en zoeter dan de oude wereld wijnen. Oude Wereld wijnen zijn vaak iets scherper en hebben een hoger tannine gehalte.

Dit is natuurlijk allemaal iets generaliserend, maar geeft in grote lijnen een idee.

Als je op zoek ben naar een wat vollere en fruitigere Malbec en Syrah, dan zit je met de Argentina’s Pride box in ieder geval goed :-)

27 december 2014 om 18:58
Dinard82 Gebruiker

Ik heb zojuist de Brunello besteld, maar ik kan de wijn flash site van jullie bijna niet vinden, op de home page staat niks, alleen als je toevallig op Home en living klikt. Is dat bewust omdat jullie deze wijnen liever zelf houden, of komt hier verandering in ?

27 december 2014 om 19:39

Dinard82, Dank voor de tip mbt de homepage. We lusten inderdaad ook graag een glaasje Brunello. Hoewel het niet de bedoeling was de flessen te verstoppen ;-)

We zullen jouw punt over de vindbaarheid van de Flashsale dan ook zeker meenemen voor de volgende Wijnflash.

Geniet van de Brunello!

27 december 2014 om 20:30
spectre1 Gebruiker

Goedenavond, na en tijdens de kerst komt deze deal net wat te laat want ik heb nog wijnen over. Is dit een eenmalige Flash week of komt er in 2015 meer wijn bij Ibood. De wijnen en dat met die smaak vind ik wel leuk. De volgende keer met lekker wijnen kom ik zeker langs, verzoekje: Sancerre ?

27 december 2014 om 20:44

Goedenavond Spectre1, wat goed om te horen dat je interesse hebt in de wijnen en de smaakprofielen! En ik heb goed nieuws: in 2015 zullen we vaker bijzondere wijnen aanbieden tijdens een maandelijkse Wijnflash. En wie weet dat daar een Sancerre bij zit… ;-) Suggesties zijn altijd welkom!

Hopelijk tot snel bij de volgende Wijnflash!

En nog een tip: Als je zeker wilt zijn de volgende Wijnflash niet te missen, kun je je ook aanmelden voor de iBOOD nieuwsbrief op de homepagina.

27 december 2014 om 21:29
thinlizzy15 Gebruiker

Beste Ibood, meestal zijn de levertijden erg lang, wanneer worden deze wijnen afgeleverd ?

27 december 2014 om 22:04

Zie antwoord op je latere vraag :-)

27 december 2014 om 21:34
Dinard82 Gebruiker

Ok, dank voor je antwoord nog 1 vraagje, beste sommelier, wat kan ik nou het beste eten bij de Argentina’s pride ?  Moet ik dan toch denken aan vlees gerechten met saus of kan hij ook solo gedronken worden ?

27 december 2014 om 22:12

Dinard82, bij de Argentina’s Pride box zou ik een vleesgerecht aanraden.

Maar zowel de Malbec als de Syrah zijn erg mooie, volle wijnen die zich zeker solo staande kunnen houden. Dus ik zou zeggen: glas bij het eten, maar ook zeker ervoor, tijdens het koken :-)

27 december 2014 om 21:36
thinlizzy15 Gebruiker

Sorry, ik zie het antwoord op de levertijden al(stond bij de specificatie), 5 januari, dat is sneller dan alle andere producten van Ibood, maar komen ze dan ook echt ?

27 december 2014 om 22:04

Beste Thinlizzy15, dank voor je bericht. De verwachte verzenddatum staat vermeld bij iedere iBOOD aanbieding. Bij de wijn is dat inderdaad 5 januari. Goed nieuws dus :-)

En is het trouwens nog allemaal gelukt met de Bourgogne?

10 januari 2015 om 08:27
davyroelen Gebruiker

Slecht nieuws dus, heb nog altijd niks ontvangen :-(

28 december 2014 om 00:05

De Wijnflash zit er alweer op. Iedereen hartelijk dank voor alle vragen, nieuwsgierigheid, suggesties en enthousiasme. Heerlijk om zo veel wijnliefhebbers te zien!

Geniet van de wijnen, en tot ziens bij de volgende Wijnflash in 2015! :-)

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.