24 oktober 2012 om 00:00
iBOOD

6 Flessen Bordeaux Chateau Chaubinet 2010, bekroond met een gouden Medaille d'Or 2011

Bordeaux, in het zuidwesten van Frankrijk, is misschien wel de meest bekende wijnstreek ter wereld. De regio dankt zijn naam, die je ruwweg kunt vertalen als 'naast het water', aan de havenstad Bordeaux die tevens dient als het logistieke en administratieve centrum van de streek. Het wijnbouwgebied strekt zich vanaf de Atlantische kust zo'n 130 km landinwaarts uit en is de thuisbasis van meer dan 10.000 wijnproducenten. In het hart van de Entre-Deux-Mers, een gebiedje tussen de Garonne en de Dordogne ligt vlak naast het dorpje Espiet de 60 hectare grote wijngaard van Fossat en Zonen, waar deze heerlijke rode wijn vandaan komt. Voor deze in 2011 met een gouden Medaille d'Or Paris bekroonde wijn hebben Fossat en Zonen gebruik gemaakt van 50% Merlot-, 25% Cabernet Sauvignon- en 25% Cabernet Franc-druiven. De wijn heeft een mooie heldere, intensrode kleur en in de geur is veel terug te herkennen van rood rijp fruit. In de smaak tref je eveneens veel fruit met een soepele, aangename structuur en rijpe tannines. Heerlijk om te drinken bij rosbief, gebakken kalfsvlees of kaas(fondue) en met de donker wordende dagen natuurlijk elke avond een genot!
  • Jaar: 2010
  • Soort: Rode Bordeaux Blend
  • Schitterende wijn bekroond met een gouden Medaille d'Or 2011
  • Producent: Château Chaubinet
  • Appellation: Bordeaux Contrôlee
  • Druivenrassen: 50% Merlot, 25% Cabernet Sauvignon, 25% Cabernet Franc
  • Bodem: Kalkhoudende klei
  • Traditionele maceratie
  • Gerijpt in roestvrij stalen tanks voor 10 tot 12 dagen bij zelfregulerende temperatuur tussen 28 tot 30 °C
  • 6 Flessen
24 oktober 2012 om 00:04
Kruidentuintje Gebruiker

Aaaah, weer eens een lekker wijntje op ibood. das lang geleden!

2 doosjes besteld, ga ik heeeerlijk van genieten de komende maanden

24 oktober 2012 om 00:08
Connie Moeleker Gebruiker

ook maar vast 2 doosjes besteld. rode wijn komt hier altijd wel op en verwacht dat deze zeer in de smaak gaat vallen als ik het zo lees

24 oktober 2012 om 00:09
brittDekker Gebruiker

huh?

24 oktober 2012 om 00:12
Piet Saman Gebruiker

heerlijk, krijg helemaal trek in een old-skool kaasfondue met lekker glaasje van deze wijn. mjam

24 oktober 2012 om 00:17
Mensje van Steen Gebruiker

damn jammer zeg! heb helaas nog maar net genoeg om 1 doosje te bestellen, had er graag meer besteld voor mezelf en een paar om kado te kunnen doen (of per fles kado doen)…
was deze nu net een dag later dan was het feest, toch blij met mn ene doosje!

24 oktober 2012 om 00:20
micasasucasa Gebruiker

je hebt rode wijn, je hebt lekkere rode wijn, je hebt heerlijke rode wijn en je hebt gouden medaille winnaars. en die laatste smaken mij meestal het best, alleen vaak jammer van de prijs. zo’n ibood mag vaker voorbij komen! Ook ik heb met het oog op de aanstande feestdagen maar vast 2 doosjes besteld

24 oktober 2012 om 00:26
StefDierckx Gebruiker

Dure dag op iBood, 2 setjes HDMI kabels en een kratje wijn :)

24 oktober 2012 om 00:39
michaelvanoycke Gebruiker

Komt dit weer van hetzelfde bedrijf als de vorige aanbieding?

24 oktober 2012 om 08:51
Official Product Expert Wijn-Expert Official Product Expert

Nee, iBood maakt gebruik van verschillende bedrijven om de beste deal te selecteren..

24 oktober 2012 om 14:29
Piper88 Gebruiker

In welke verpakking wordt deze geleverd? Houten kistje ofzo? Als ik deze cadeau doe heb ik graag een mooi koffertje. Goed of niet, mijn schoonmoeder zuipt alles, als het maar naar wijn ruikt.

24 oktober 2012 om 02:55
flyklm Gebruiker

Hoe lang is deze wijn houdbaar? Ik heb 4 doosjes besteld, maar ga er niet van uit dat deze lang blijven staan…

24 oktober 2012 om 02:56
flyklm Gebruiker

@Wijn-Expert Hoe lang is deze wijn houdbaar? Ik heb 4 doosjes besteld, maar ga er niet van uit dat deze lang blijven staan…

24 oktober 2012 om 08:54

De wijn kan prima t/m Kerst 2013 worden bewaard. Langer dan een jaar dus. Daarna zal de fruitige smaak verminderen. Nu is de wijn ook al heerlijk (op dronk). Het drinken ervan op korte termijn is dus geen probleem!

24 oktober 2012 om 03:43
slumpy Gebruiker

Ook 1 doosje besteld. Ben zeer benieuwd….

24 oktober 2012 om 06:30
Koobuss Gebruiker

10 dagen gerijpt op stalen vaten?

De wijn heeft geen hout gezien?

24 oktober 2012 om 06:57
klaasvaker Gebruiker

Nu ben ik ook geen vinoloog maar ik had ook al zoiets van WTF?

Een jaar of misschien wel 2 in hout klinkt volgens mij niet alleen veel beter maar smaakt ook nog beter.

24 oktober 2012 om 09:00

Klopt, geen houtrijping. Dit gebeurd in Bordeaux wel met enige regelmaat. Aan de andere kant is rijping op hout een keuze van de wijnmaker. Het is niet per definitie beter, maar vaak een voorkeur van de consument. Daarnaast zorgt het ook voor een langere houdbaarheid.

10 dagen rijping in roestvrij staal gebeurd ook bij wijnen die daarna in houten vaten rijpen. Tijdens deze periode vindt de eerste fermantatie (gisting) plaats. De eerste suikers worden vergist, de eerste alcohol ontstaat. Tevens krijgt de wijn hier zijn kleur uit de schillen.

24 oktober 2012 om 07:59
arnaudgressens Gebruiker

Medaille d’or heeft GEEN waarde, niet eens op eikenhoutenvat gerijpt, VEEL te duur

24 oktober 2012 om 08:27
basvlug Gebruiker

Qua prijs m.i. inderdaad niet echt interessant, het is slechts een district appellation. Dit is een gemiddelde supermarktprijs als je het mij vraagt. Wil niets zeggen over de smaak overigens, heb ‘m niet geproefd. Hij zou natuurlijk lekker kunnen zijn!

Dat op houtgerijpt sowieso beter smaakt is onzin, maar het kan natuurlijk wel meer complexere lagen geven in de smaak (waardoor het beter ervaren wordt).

Medaille d’Or Paris is een gerenommeerd concours, zit absoluut een kritische jury achter, dat kan wat zeggen over de kwaliteit in zijn klasse. Dat de smaak lekker is….tja…blijft persoonlijk ;-)

24 oktober 2012 om 08:32
basres Gebruiker

Inderdaad de wijn zal dus in zijn klasse “Appellation Bordeaux” door de jury, van alle inzendingen (de wijnboeren moeten de wijn ook nog insturen) als goed zijn getest. Maar het blijft de laagste klasse van de Bordeaux wijnen.

24 oktober 2012 om 09:04
basvlug Gebruiker

Klopt. Een klasse hoger dan zou het een AC Entre-Deux-Mers zijn ;-)

24 oktober 2012 om 09:31

Vergeet Bordeaux Superieur niet :-)

Overigens zijn AOC Bordeaux wijnen in vele verschillende prijzen verkrijgbaar. Het zegt dus niet altijd iets over de prijs..

24 oktober 2012 om 08:45

Goedemorgen beste wijnliefhebbers!

Vandaag beschikbaar voor al uw vragen over de wijndeal van vandaag: Chateau Chaubinet uit Bordeaux.

24 oktober 2012 om 09:14
fred.89 Gebruiker

HAHAHA weer een aantal semi kak snobs bij de neus genomen. lekkere winstpakker. maar dan voor ibood!

24 oktober 2012 om 09:31
JohanMijs Gebruiker

Medaille d’Or = Gouden medaille, dus een gouden Medaille d’Or is een beetje dubbelop…

24 oktober 2012 om 10:09
I_bood2 Gebruiker

Ik zie geen verwijderde reacties voor een goedkope fles wijn waar een ban voor gegeven is.

Edited by: Vincent

24 oktober 2012 om 10:31

Wel wil ik u hierop een korte reactie te geven..

We hebben namelijk ook prima contacten in Frankrijk die dit even hebben uitgezocht. Deze prijs was afkomstig van een Franse supermarkt die een promotie met deze wijn heeft gedaan. Zoals u ongetwijfeld weet doen supermarkten wel vaker promoties met wijnen waarop geld verloren wordt.

Daarbij moeten we vooral ook niet vergeten dat men in Frankrijk geen accijns op wijn hoeft te betalen. In Nederland moet dat dan weer wel.. Bedankt voor uw bevindingen.

26 oktober 2012 om 09:07
slmdongelmans Gebruiker

Beste Vincent, waar is mijn reactie met die link dan gebleven? Zelf de wijn-expert refereert ernaar

24 oktober 2012 om 11:10
sennah Gebruiker

Staat betere wijn dan dit in de supermarkt voor dezelfde prijs. Het is niet omdat ze er een zo’n zegeltje mogen opplakken dat hij daarom beter is.

24 oktober 2012 om 11:21
beastybas Gebruiker

Geen topper dit! Ook geen geweldig wijnjaar…

24 oktober 2012 om 11:50

Ik waardeer uw mening over de wijn. Bedankt hiervoor.

Wijnjaar 2010 is in de Bordeaux regio echter van bovengemiddelde kwaliteit geweest. Veel mensen zullen dit jaar zelfs nog veel beter omschrijven..

24 oktober 2012 om 12:06
Jeroenve38 Gebruiker

@beastybas, prima dat je dit ‘geen topper vindt’, maar als je 2010 ‘geen geweldig’ jaar noemt voor wijnen uit de Bordeaux regio, zowel linker als rechteroever, dan heb je echt geen idee waar je het over hebt … 2009 en 2010 zijn samen met 2005 de beste wijnjaren uit de afgelopen 20-25 jaar voor de wijnen aan de oevers van de Gironde (uitgezonderd de Sauternes).

Een combinatie van topjaren die elkaar opvolgen, zoals 2009 en 2010 is trouwens al helemaal zelfdzaam, en kwam in de 20e eeuw maar 3 keer voor als ik me niet vergis.

24 oktober 2012 om 13:25
ostm Gebruiker

Het topic is niet verwijderd. Deze vind je op pagina 2 terug. Hierbij de link. Vanuit dit topic kan ik je helaas niet verder helpen. Je kunt onze klantenservice ook telefonisch benaderen, het telefoonnummer vind je onderaan de FAQ.

Edited by: Vincent

24 oktober 2012 om 14:47
Duupje2002 Gebruiker

Volgende keer graag een volle en complexe wijn dan heb je me :-D.

24 oktober 2012 om 14:51
jczero Gebruiker

Misschien een stomme vraag, maar wat is de alcohol percentage als ik het vragen mag

24 oktober 2012 om 15:21

Goede vraag! Dit is 13,5% vol.

24 oktober 2012 om 16:05
hbeerenfenger Gebruiker

ALs het een goed wijnjaar is/was, waarom wordt dan toch maar zo’n beperkte houdbaarheid (eind 2013) aangegeven.
Een beetje goede Bordeaux moet toch wel wat langer kunnen liggen (lees rijpen?)?

24 oktober 2012 om 16:30

De aangegeven houdbaarheid is een verzekering van kwaliteit. Het is prima mogelijk dat de wijn zonder problemen langer kan worden bewaard, en daarna kan worden gedronken.

Het gaat hier om een erg goede AOC Bordeaux wijn wanneer het neerkomt op de prijs/kwaliteit verhouding. Een prima koop dus. Deze wijn is niet gemaakt om vele jaren te laten liggen/rijpen. 

De kwaliteit staat veelal los van de periode dat de wijn kan liggen/rijpen, maar de periode dat de wijn kan rijpen hangt vaak wel samen met de prijs van de wijn in Bordeaux. Een dure Bordeaux wijn heeft daarom vaak een andere regionale aanduiding gekregen (dit is al erg lang geleden bepaald), waardoor men deze wijnen anders (in waarde) waardeert.

Hopelijk is eea iets duidelijker..

31 oktober 2012 om 10:38
harmroest Gebruiker

Heel vreemd, als ik nu bij mijn bestellingen kijk dan staat er dat het afgeleverd is? MODERATOR zou ik hier misschien uitleg over kunnen krijgen?

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.