15 januari 2013 om 00:00
iBOOD

De Original Greenpan Kyoto 30 cm wok met deksel

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat pannen met een Teflon laag helemaal niet zo gezond zijn voor ons. In eerste instantie leek het enkel kleine vogels te beïnvloeden maar later is steeds meer naar voren gekomen dat er mogelijk kankerverwekkende stoffen in deze pannen zitten. Nu denk je al snel, welke idioot eet er dan ook Teflon, maar zo werkt het niet. Je hoeft geen pan op te eten om Teflon binnen te krijgen. De laag waardoor jouw biefstukje niet aan de bodem van de pan schroeit is namelijk van een soort plastic. Dit plastic smelt bij een hogere temperatuur, wanneer de pan een temperatuur van 260 graden bereikt, verandert de structuur van de pan en wordt deze broos. Hierdoor laat soms ook een beetje van het Teflon laagje los. Om die reden wordt het dan ook vanaf 2015 verboden om deze pannen nog te verkopen (Teflon lagen zijn wel nog toegestaan maar ze mogen niet meer geproduceerd worden op basis van PFOA). Enkele fabrikanten hebben direct al actie ondernomen en zijn begonnen met het produceren van gezonde pannen. Zo ook Greenpan, zij hebben een pan gemaakt met een Keramische Thermolon™ laag, dit is een speciale antiaanbaklaag die geen giftige stoffen bevat. Daarnaast kan dit type pan ook een hogere temperatuur weerstaan dan reguliere Teflon pannen. Zo kan deze pan gemakkelijk 260 graden doorstaan zonder veranderingen in structuren. De buitenkant van de pan is 5 mm dik en gemaakt van hoge kwaliteit aluminium. Hierdoor weegt de pan bijna niets, maar is hij wel dik genoeg voor een optimale warmteverdeling. Door de materialen is de pan op alle warmtebronnen te gebruiken, van elektrisch tot gas het kan allemaal! Daarnaast is hij ook nog eens perfect om op inductie te gebruiken. Kortom, hoog tijd om je oude pannen de deur te wijzen en met The Original Greenpan Kyoto wok te beginnen!
  • Merk: The Original Greenpan
  • Type: Kyoto 30cm diameter wok met deksel
  • Geschikt voor alle warmte bronnen
  • Geschikt voor inductie
  • Gemaakt van hoge kwaliteit aluminium
  • 5 mm dikke aluminium pan
  • Keramische Thermolon™ antiaanbaklaag
  • 100% PTFE en PFOA vrij
  • Bak snel en gemakkelijk alles goudbruin
  • Ergonomische bakelieten ‘stay-cool’ handgreep
  • Hittebestendig tot 260 graden Celsius
  • Gemakkelijk schoon te houden
  • Wettelijke garantie 2 jaar
15 januari 2013 om 00:06
benxx Gebruiker

Hoe hoog is deze pan?

15 januari 2013 om 00:10
benxx Gebruiker

Ik zie het al:

Dimensions: 51cm (L) x 31cm (W) x 15cm (H)

Maar ik zie ook staan dat hij NIET geschikt is voor inductie, hoe zit dat nou precies?

15 januari 2013 om 10:57
tommarollen Gebruiker

Ik lees in die beschrijving 4 keer dat hij wel geschikt is voor inductie….

15 januari 2013 om 00:16
markio Gebruiker

Aluminium en inductie gaat niet lukken.

15 januari 2013 om 10:57
tommarollen Gebruiker

Ik lees in die beschrijving 4 keer dat hij wel geschikt is voor inductie….

15 januari 2013 om 11:05
Official Product Expert Greenpan-Expert Official Product Expert

Hij is inderdaad geschikt voor alle vuren, ook inductie

15 januari 2013 om 11:57
WiCo Gebruiker

Als er vuur uit je inductie-kookplaat komt zit er ergens iets goed fout!!! Dan zou ik maar helemaal niets meer gebruiken op deze plaat.

15 januari 2013 om 00:24
Piet Saman Gebruiker

Jezus die enge dingen maakten me een beetje bang. Je leest inderdaad echt zieke dingen als je even googled. Check bijvoorbeeld:
http://www.apfn.org/apfn/teflon.htm
http://www.straightdope.com/columns/read/2748/are-teflon-coated-pans-a-health-risk-to-birds-and-humans

misschien niet een gek idee die pannen dus..

15 januari 2013 om 00:30
B.A. Ware Gebruiker

Hmm fijn is dat, en ik zei altijd al tegen mijn vriendin dat ze niet met die scherpe dingen door die pan moet gaan!

15 januari 2013 om 00:38
kaketoe99 Gebruiker

Voor de mensen die niet willen wachten op info:
130719 Wok zonder deksel Ø 30 cm 51,99 <<Adviesprijs van sept 2011

http://www.demeyere-nederland.nl/mywhoosh/demeyere/main.cfm?pid=1002&lid=1

Dit bedrijf is officieel verkoop punt van Green pan(en vele andere zoals je zien) 
Als je op de Green pan link klikt kan je een PDF file downloaden waarin de consumenten prijzen staan. En ook de belangrijke info dat deze pan NIET geschikt is voor inductie.

De PDF/prijs dateert wel uit 2011.. Dus spijker me er niet aan vast als die gestegen(gedaalt?) is..

15 januari 2013 om 00:39
kaketoe99 Gebruiker

Al met al een leuke prijs dus! Ff over denken. wel fijn zo een hoge pan Met deksel :)

15 januari 2013 om 00:41
PACS Gebruiker

Wat is de juiste temperatuur waarop de pan goed blijft? De 180° C die in de beschrijving staat (stond?), is dit een toevallige misser? Of slaat deze temperatuur ook ergens op? Is deze laag geheel onschadelijk voor de gezondheid?

Hoe moet de pan schoon gemaakt worden zodat deze lang mee gaat? Kan je de pan wassen met afwasmiddel? Zo niet, mag het wel met heet water + afwasborstel? Of moet je de pan eigenlijk met keukenpapier schoonvegen?

15 januari 2013 om 00:56
kaketoe99 Gebruiker

Eeh PACS.. Lees even een paar berichtjes boven je. Heb het al voor je uitgekauwd ;)

15 januari 2013 om 02:03
PACS Gebruiker

Dat is exact de reden dat ik deze vraag stel. Bedankt voor de info trouwens. Wil weten waarom er hier iets over 180° C staat, lijkt me een vrij vreemde fout in de tekst. Ben toch wel benieuwd waar dit vandaan komt. En of die 180 ergens op slaat, of geheel willekeurig is.

15 januari 2013 om 12:41
PACS Gebruiker

@Greenpan-Expert

Graag nog een reactie op bovenstaande vraag. Zie nu 260° C staan in de beschrijving. Is dit nu de juiste temperatuur? En welke temperatuur haal je doorgaans met koken?

15 januari 2013 om 12:50
Official Product Expert GreenPan-Expert Official Product Expert

Bij het braden en wokken gaan de temperaturen van het kookoppervlak veelal tot boven 300 à 350°C.

Natuurlijk altijd afhankelijk van de manier van koken en het te bereiden gerecht.

15 januari 2013 om 00:53
Ozzzde Gebruiker

Greenpan-Expert
Kan hij in de vaatwasser? en over?

15 januari 2013 om 00:58
kaketoe99 Gebruiker

Metalen zoals aluminium zijn daar niet echt voor bedoelt lijkt me..

15 januari 2013 om 06:26

Deze wok mag in de vaatwasser, let wel om de optimale prestaties van de antiaanbaklaag te behouden is handwas steeds sterk aan te raden.

15 januari 2013 om 00:53
Ozzzde Gebruiker

Oven*

15 januari 2013 om 03:33
milanmohrs Gebruiker

Voor de mensen die in de war raken tussen de opgegeven 180 graden en 450 graden. De 180 graden is de temperatuur die het handvat maximaal aankan voor als je de hele pan in de oven wilt doen. De 450 graden gaat over de anti aanbaklaag en het aluminium. Bij een teflonlaag zit dit op de 300-350 graden waardoor je dus niet op hoge temperaturen kan wokken.

15 januari 2013 om 03:34
milanmohrs Gebruiker

@ Greenpan-Expert

Graag zou ik 2 dingen willen weten. Allereerst of dit een gegoten of geperste alluminium pan is. Daarnaast zou ik graag zekerheid willen hebben over de geschiktheid voor inductie.

15 januari 2013 om 06:28

De wok is uit gesmeed aluminium met een inductiebodem dus geschikt voor alle vuren.

15 januari 2013 om 06:46
berserk Gebruiker

@Greenpan-Expert

Ik heb ergens gehoord dat als je een pan koopt geschikt voor inductie dat je die nooit eerstmag gebruiken op een ander soort vuur want dat beschadigt de inductielaag. Maw van inductie naar andere vuren (gas-halogeen…) mag maar van andere vuren naar inductie gaat niet want dan is de inductielaag stuk. KLOPT DIT? OF IS DIT EEN FABEL

Ik heb van deze site http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/21232-kookplaten-keramisch-inductie-en-halogeen.html Pas op: als de pan magnetisch is maar al eerder gebruikt is op een gaskookplaat, is de pan niet meer geschikt voor inductie. Inductie verbruikt veel energie, het is niet verstandig om een elektriciteitsgroep met andere apparatuur te delen.

Dit is belangrijk voor mij want ik heb nu een halogeen kookplaat maar later ga ik een nieuwe keuken zetten en er komt dan inductie!

15 januari 2013 om 06:54

Dit klopt niet echt.

Het is wel zo dat heel pannen uit het goedkopere segment kunnen krom trekken na gebruik op gas. Voor inductie is een vlakke bodem nodig en zodoende is er het risico dat ze niet meer werken.

Hoedanook GreenPan maakt altijd gebruik van een dikke bodem (minimum 4 mm) dus is dit hier niet aan de orde.

15 januari 2013 om 07:42
lervan Gebruiker

Beste,

De Kyoto serie is NIET geschikt voor inductie, het moet Stockholm zijn cfr site van Greenpan.be. Ik heb vroeger een bestelling gedaan dan via de Colruyt en heb het mogen terugsturen!

@Expert

Waarom dan zeggen dat dit wél voor inductie is?

15 januari 2013 om 07:54

Beste,

Kyoto serie bestaan in 2 opties: met en zonder inductiegeschiktheid.

Het is goed mogelijk dat jij de versie zonder inductie hebt maar deze aanbieding is wel degelijk inductiegeschikt.

15 januari 2013 om 07:35
Sportbeest Gebruiker

Ik vind dat keramische zowiezo beter man! Ziet er mooier uit, en blijkt nog gezonder te zijn ook. Ik las dat vogels ook doodgaan aan die dampen lol. best sick

15 januari 2013 om 08:07
mieketrekels Gebruiker

Stomme vraag mss, maar die 30 cm diameter, is dat bovenaan of onderaan de pan?

15 januari 2013 om 08:10

Is de binnendiameter bovenaan.

15 januari 2013 om 09:18
lexsz Gebruiker

was ook mijn vraag! Issie niet aan de kleine kant voor een wok?

15 januari 2013 om 10:31

30cm is de meest gevraagde maat op de markt voor een wok.

Ideaal voor 3 à 4 persoonsgerecht.

15 januari 2013 om 08:43
RubenKeestra Gebruiker

Wat is het gewicht van deze pan?

15 januari 2013 om 08:47

Ongeveer 1.5kg

15 januari 2013 om 09:06
dentitten Gebruiker

@Greenpan-Expert

Ik wil niet zagen maar: Hier bij iBood staat dat inductie mogelijk is. Maar op de site van GreenPan zelf staat bij de Kyoto uitvoeren het symbool van inductie NIET. Waar het voor elke andere uitvoering wel vermeld wordt. Het lijkt dus dat Kyoto niet geschikt is.

Indien dit wel het geval is, heb je een koper… maar door dit ben ik nog niet zeker…

15 januari 2013 om 09:48
remkohuizinga Gebruiker

Nou, de product-expert heeft er vast geen moeite mee je NOG een keer te vertellen dat deze pan wel voor inductie geschikt is … voor het geval dat je jezelf wilt overtuigen, gewoon even googlen dan zie je dat deze o.a. ook bij Amazon te koop is.

15 januari 2013 om 09:49

Bedankt voor de interesse.

Deze versie van de Kyoto-Wok is 100% inductie geschikt.

De Kyoto-reeks die we in België aanbieden is inderdaad niet inductiegeschikt. Deze Ibood-promotie is uitzonderlijk en dus niet in de handel verkrijgbaar.

15 januari 2013 om 09:46
arjansv Gebruiker

Toch even mijn ervaring delen: Mijn ouders hebben een greenpan wok en ik en mijn zus hebben beide een BK wok met eenzelfde soort anti-aanbaklaag. Mijn ouders en ik koken vaak en relatief enthousiast. Ik kook thuis vanwege mijn Chinese vriendin veel met olie en hoge temperaturen. De pannen zijn in het begin fantastisch. Je denkt er jaren mee vooruit te kunnen maar helaas, schijn bedriegt. Na ongeveer een jaar zijn de pannen niet goed meer. Er ontstaan bruine vlekken en etenswaar begint wel degelijk aan te koeken, zelfs al blijf je roeren! Vanwege de anti-aanbaklaag kan je ook niet normaal schoonmaken met een staalborstel dus is het nog eens een hels karwei om al die zooi er af te krijgen. De pan heb ik al in geen tijden meer gebruikt en wordt enkel uit de la gehaald als er te weinig pannen zijn… Maar, mijn zus kookt niet heel regelmatig met de pan en die van haar is nog steeds goed.Ik raad de pannen dus niet aan, mits je een fanatieke of regelmatige kok bent.

15 januari 2013 om 09:58

Jammer om dat te horen.

Hoedanook raden wij elke consument aan onze gebruiksaanwijzing te lezen voor gebruik. Daar bevinden zich heel wat  tips om de optimale gebruikservaring maximaal te behouden.

15 januari 2013 om 11:38
LokiNya Gebruiker

Ik zou niet weten waarom je je vaat met een staalborstel wil schoonmaken. Dan blijft er niet veel van over lijkt me.
Ik gebruik hier zelf nu ongeveer een jaar de BK wok en die bevalt me eigenlijk prima. Wokken met arachideolie, siliconen bakspatel en daarna gewoon met een plastic afwasborstel afwassen.

15 januari 2013 om 23:37
arjansv Gebruiker

Uiteraard bedoelde ik geen werkelijke staalborstel voor industrieel gebruik, maar zo’n staalspons, of welke naam het ook mag hebben, dat je in de keuken kan gebruiken voor staalplaten pannen.

En ja, ja, ja. Ik weet hoe je kookgerei moet onderhouden. Ik mag toch wel aannemen dat iedereen dat wel enigzins weet. De feiten liegen er gewoon niet om, de pan heeft bij mij zijn beste tijd helaas gehad.

15 januari 2013 om 09:54
remkohuizinga Gebruiker

@product-expert

Bovenstaand verhaal van arjansv staat eigen model voor de reviews die er over de greenpan kyoto pannen te vinden zijn. De een is super enthousiast terwijl een ander al na drie keer bakken verklaart dat de pan volslagen onbruikbaar is geworden. Dat betekent dus dat de kwaliteit zeer wisselend is … of dat deze kyoto pannen ‘allergisch’ zijn voor bepaalde oliën, vetten of gebruikswijzen. Ik heb geen trek in een pan die binnen twee maanden rijp is voor de sloop, hoe voorkom je dit en zorg je dat je een paar jaar met zo’n pan vooruit kunt?

15 januari 2013 om 10:00

Hoe de pan gebruikt en onderhouden wordt speelt hierin een belangrijke rol.

Lees daarom zeker eens onze gebruiksaanwijzing via deze link voor het eerste gebruik.

15 januari 2013 om 10:05
opheliecoture Gebruiker

Ik ben alvast een supertevreden GreenPan klant!

- Uitstekende kwaliteit

- Makkelijk in onderhoud dankzij de anti-aanbaklaag

- Beter voor de gezondheid (geen schadelijke stoffen + weinig vet nodig)

EN het oogt ook gewoon mooi in mijn keuken :)

Superpromotie!

15 januari 2013 om 11:31

15 januari 2013 om 19:59
Bert_Drenth Gebruiker

Mag je wel of niet olijfolie in deze pan doen?

15 januari 2013 om 20:09
Bert_Drenth Gebruiker

@Greenpan-Expert mag je wel of niet met olijfolie bakken in deze pan?

15 januari 2013 om 20:22
PACS Gebruiker

Gedurende de dag .. denk niet dat je nog antwoord gaat krijgen.

15 januari 2013 om 20:47
Bert_Drenth Gebruiker

Een dag is 24 uur een werkdag 8 ;-)

15 januari 2013 om 20:17
Dessauvagie Gebruiker

@ greenpan – expert     ; boven diameter 30cm, hoeveel beneden?

15 januari 2013 om 22:44
badhuis Gebruiker

Gekocht.

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.