8 mei 2013 om 00:00
iBOOD

Dunavox thermo-elektrische wijnkoeler voor 12 flessen wijn á 75 cl

Een wijnkast, het lijkt soms een overbodige luxe. Maar is dat wel zo? Voor een echt wijnliefhebber niet. Niets is lekkerder dan een wijn die precies de juiste drinktemperatuur heeft. Witte wijn wordt vaak veel te koud geschonken en genuttigd. In de hete zomer is een goede witte wijn veel aangenamer op 11 of 12 graden. Als wijn te koud gedronken wordt verliest deze veel smaak, dat is natuurlijk zonde! Maar een wijnkast is niet enkel geschikt om wijn direct op de juiste temperatuur te serveren. Een goede wijn wordt vaak niet direct gedronken maar wordt nog een tijdje op fles bewaard. Doordat de wijn koel en in een donkere omgeving ligt opgeslagen blijft deze langer goed van smaak. De Dunavox is wat dat betreft een perfecte wijnkoeler/klimaatkast. De wijnkoeler is thermo-elektrisch gekoeld, het voordeel hiervan is dat er haast geen bewegende onderdelen in de kast zitten. Een ander voordeel van de wijnkoeler is dat hij in tegenstelling tot een normale koelkast geheel trillingsvrij is. Dit komt de houdbaarheid en kwaliteit van de wijn ten goede. Enkel de ventilator zorgt voor circulatie van de koele lucht, hierdoor is het koelsysteem ongehoord slijtvast. Wil je dus niet alleen jaren plezier hebben van heerlijke wijnen, maar ook van de wijnkoeler, dan is deze Dunavox wijnkoeler precies wat jij nodig hebt.
  • Merk: Dunavox
  • Type: Wijnkoeler/klimaatkast DX-12.35DG
  • Ruime wijnkoeler voor de echte wijnliefhebber
  • Kleur koeler: Zwart
  • Kleur glas: Getint
  • Koelsysteem: Thermo-elektrisch
  • Klimaatzones: 1
  • Materiaal leggers: Hout
  • Aantal flessen: 12 á 75 cl Bordelaise
  • Temperatuur bereik: 11-18 °C
  • Voorzien van lampje
  • Stroomverbruik: 175 kWh/jaar
  • Energieklasse: B
  • Geluidsniveau: 30 dB
  • Wordt geleverd met EU plug
  • Afmetingen: 65,5 x 26 x 52 cm
  • Gewicht: 13 kg
  • Garantie 2 jaar
8 mei 2013 om 00:09
wpte Gebruiker

Thermo-elektrisch?

Dat wil dus zeggen: peltier-element lijkt me?

Niet bepaald een efficiënte manier om warmte te verplaatsen. 30dB is dan nog wel te doen, een echte koelkast maakt meer lawaai waarschijnlijk, maar het is nog steeds duidelijk hoorbaar.

8 mei 2013 om 00:11
wpte Gebruiker

Voor de mensen die willen weten hoe veel vermogen dit ding vergt: ongeveer 20W

Op basis van die 175 kWh/jaar.

8 mei 2013 om 02:00
Official Product Expert Dunavox-Expert Official Product Expert

Beste wpte,

Thermo-elektrisch = Peltier-element ofwel dat zijn idd 2 benamingen voor dezelfde koelmethode.

In dit geval is het peltier-element ideaal toepasbaar omdat deze 15 graden kan koelen met de omgevingstemperatuur, en volledig trillingsvrij is.

Aangezien het in Nederland normaal gesproken in geen enkele huiskamer warmer is dan 25 graden is deze wijnkoeler zeer goed te gebruiken in een huiselijke omgeving. Zet hem echter niet op een verwarmde vloer, dit verhoogt het energieverbruik.

Het voordeel van Peltier is dat dit nagenoeg geluidloos is, het enige wat af en toe geluid maakt is het draaien van de ventilator.

Een ‘normale’ koelkast maakt veel meer geluid omdat daar een compressor in zit. Ter beeldvorming;

30dB Erg stil zoals bv in een bibliotheek

40dB Huiskamer, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas

50dB Rustige regen, ‘normale’ koelkast

8 mei 2013 om 02:02

Het energieverbruik is tevens afhankelijk van hoe vaak de deur open en dicht gaat. Als dit 2 keer per week is zal het energieverbruik op jaarbasis lager uitvallen, als dat deze wijnkoeler dagelijks 2 keer open en dicht gaat.

8 mei 2013 om 00:10
aikerusman Gebruiker

@dunavox expert: ik lees dat er maar 1 klimaatzone is. Ik neem aan dat de conclusie gerechtvaardigd is dat ik hier geen rode en witte wijn tegelijkertijd in kan bewaren? Verder: past hier ook een champagnefles in?

8 mei 2013 om 02:08

Het klopt dat deze wijnkoeler 1 klimaatzone heeft. Echter kunt u wel rode en witte wijn in deze wijnkoeler bewaren op bijvoorbeeld 12 graden (wijnkelder temperatuur) echter zou u dan de rode wijn een uur voor consumptie uit de wijnkoeler moeten halen zodat u deze kunt nuttigen op ongeveer 18 graden. De inhoud van 12 flessen is gebaseerd op 12 flessen van 75 cl Bordelaise. Echter kunt u in het onderste vak 2 grotere flessen kwijt, ‘normale’ champagne of Bourgogne.

Ook kunt u de onderste 3 plankjes er volledig uit halen, dit geeft de mogelijkheid om grotere flessen rechtop te bewaren.

Indien u de behoefte heeft om rood en wit op de juiste serveertemperatuur te bewaren kunt u overwegen om 2 van deze wijnkoelers aan te schaffen (een voor rood en een voor wit) of om uit te kijken naar een model met 2 klimaatzones.

8 mei 2013 om 08:35
aikerusman Gebruiker

Helder. Dank voor het antwoord.

8 mei 2013 om 09:04

Graag gedaan!

8 mei 2013 om 12:06
Adrenalinden Gebruiker

@Dunavox-Expert

Mooie wijnkast heeft u in de aanbieding. Ik overweeg er eentje voor gebruik in onze caravan. Is de techniek bestand tegen lange ritten?

8 mei 2013 om 12:11

U kunt gerust deze wijnkast in uw caravan vervoeren en gebruiken, het voordeel is namelijk dat in tegenstelling tot een wijnkast met compressor, deze wijnkast direct na aankomst op de camping in gebruik genomen kan worden. U hoeft niet zoals bij een koelkast of compressor-wijnklimaatkast 24 uur na transport te wachten voordat u deze aanzet.

8 mei 2013 om 12:33
Adrenalinden Gebruiker

Dankuwel, en is hij dan ook plat, dus op de zijkant, te vervoeren? Dan past hij er precies onder.

8 mei 2013 om 12:35

Ja dat is zeker mogelijk, deze wijnkast kunt u in theorie zelfs ondersteboven vervoeren, omdat er geen compressor in zit.

8 mei 2013 om 12:40
Adrenalinden Gebruiker

Duidelijk, ik ga er meteen eentje bestellen!

8 mei 2013 om 15:04
basbussum Gebruiker

Ik heb zelf al de kleine voor 8 flessen, muisstil en de temp blijft mooi constant! Vraagje, zijn de lades van hout of metaal? Ik ga m meteen bestellen!

8 mei 2013 om 15:26
Moderator Bert Moderator

De leggers zijn van hout :)

8 mei 2013 om 15:45

De leggers zijn uitschuifbaar en gemaakt van duurzaam beukenhout.

8 mei 2013 om 17:56
hackwerk Gebruiker

@Expert:

1) Ivm krapte (tussenplaatsing) wil ik graag weten of de deurrichting kan worden gewisseld, en of/hoeveel extra cm er bij de breedte bij komt met de deur open (90gr)?

2) Hoor je de kast als je er in de buurt slaapt? Soms harder en soms zachter of continu gelijk?

8 mei 2013 om 18:05

1) De draairichting van de deur is niet omkeerbaar, en tevens is deze wijnkast alleen vrijstaand te gebruiken, hij heeft rondom 5 tot 10 cm aan vrije ruimte nodig om zijn warmte kwijt te kunnen. Helaas kunt u deze wijnkast dus niet op de gewenste plek kwijt.

2) Het kastje maakt een beetje geluid als hij koelt, dit kan onregelmatig zijn omdat de omgevingstemperatuur ook onregelmatig kan zijn. Of u daar doorheen slaapt is persoonlijk en kan ik u geen antwoord op geven. Wel kan ik u vertellen dat wij nog nooit klachten hebben gehad over het geluid wat dit kastje maakt , 30db = nihil.

8 mei 2013 om 18:20
hackwerk Gebruiker

Dank, ik zou graag dan toch weten hoeveel extra breedte (op de 26cm) er voor een open deur nodig is. Aan de voor-, achter-, onder- en bovenzijdes is er ruim voldoende vrije ruimte, alleen links en rechts staat de kast met maar 1cm ruimte.

8 mei 2013 om 19:27

De deur heeft maximaal 1 cm extra ruimte nodig :-)

8 mei 2013 om 19:52

Links en rechts 1 cm is te weinig, dit zou invloed kunnen hebben op het stroomverbruik het geluid en de levensduur van de wijnkoeler. Hoe hoger u de temperatuur insteld hoe minder problemen u met maar 1cm links en rechts zult ondervinden.

8 mei 2013 om 18:05
mytecmaster Gebruiker

jammer vind het model net iets te klein voor opslag, had liever het dubbele gezien. Viel mij op dat de kleinere modellen relatief duur zijn ten opzichte van iets grotere ( basis elementen zijn gewoon duur).

8 mei 2013 om 18:08

Als het u alleen om prijs VS opslag gaat en niet om ontwerp, uitstraling en kwaliteit dan begrijp ik dat dit uw mening is.

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.