15 mei 2014 om 00:00
iBOOD

FireAngel Koolmonoxidemelder – 7 jaar de zekerheid van first alert bij het vrijkomen van koolmonoxide

Het is de grootste nachtmerrie van vrijwel iedereen: een stille moordenaar die je huis ongemerkt binnen komt en iedereen omlegt waarvan jij houdt, inclusief jezelf. Het klikt cru, maar nog elk jaar overlijden mensen op deze manier, ook in Nederland! Wie of wat is deze stille moordenaar? Koolmonoxide! De oorzaak is meestal een slecht onderhouden gastoestel én te weinig ventilatie. Koolmonoxide is een zeer giftig gas dat ontstaat bij onvolledige verbranding van bijvoorbeeld gas of hout. Het is een echte sluipmoordenaar: je hoort, ruikt of proeft het niet. Voor je het weet bent je bewusteloos. Koolmonoxide wordt 250 maal sneller in het bloed opgenomen dan zuurstof. Hierdoor krijgen de vitale organen (hart, lever, hersenen) te weinig zuurstof. De eerste lichamelijke symptomen van een koolmonoxidevergiftiging lijken op een griepje: lichte hoofdpijn, misselijkheid, overgeven en vermoeidheid. Ook voelt men zich verward en/of slaperig en krijgt men een versnelde hartslag. Het zijn symptomen die ook door andere oorzaken kunnen optreden, dus linkt niet iedereen dit direct aan koolmonoxidevergiftiging en voor je het weet is het al te laat. Helemaal als je slaapt, want dan merk je dus hélemaal niks! Met deze FireAngel koolmonoxidemelder hoef jij je de komende 7 jaar geen zorgen meer te maken over zo’n plotselinge dood, want bij een te hoog percentage koolmonoxide laat de melder een luid alarmsignaal horen, die jou zelfs ook uit een diepe slaap wekt. Op die manier kun jij op tijd ramen en deuren open zetten, zodat de koolmonoxide weg kan en vervolgens de oorzaak van de onvolledige verbranding gestopt kan worden. Handig en uniek aan deze koolmonoxidemeter van FireAngel is de ingebouwde, gesealde Li-Ion accu die, net als het detectiesysteem voor het detecteren van koolmonoxide, gegarandeerd 7 jaar meegaat en niet vervangen hoeft te worden. Aangezien er door de brandweer geadviseerd wordt om voor de zekerheid elke 5 jaar het gehele product te vervangen (ongeacht merk/prijs/enz.), voldoet de technische levensduur van dit product dus ruimschoots aan de gestelde eisen. Heb je nog geen koolmonoxidemelder? Schaf er dan direct een aan, want dit is zeker geen luxeproduct! Behalve het installeren van een koolmonoxidemelder op een of meerdere strategische plekken in het huis, moet je natuurlijk ook nog steeds jaarlijks je geiser, gastoestel en andere verbrandingsbronnen laten controleren. Zorg dat jij en jouw gezin niet de volgende slachtoffers worden van deze sluipmoordenaar!
  • Merk: FireAngel
  • Type: CO-9X koolmonoxidemelder
  • Kleur: Wit-grijs
  • Detecteert tijdig bij vrijkomende koolmonoxide (CO) en redt daarmee levens
  • Voorzien van een longlife lithium batterij met 7 jarige levensduur
  • Eenvoudig te installeren
  • Altijd operationeel door de automatische zelfcheck functie
  • Geluidsniveau 85 dB op 1 meter afstand
  • Voorzien van eenvoudige te gebruiken test en reset knop
  • Gecertificeerde conform EN 50291:2001
  • Geen vals alarm mogelijk bij normale omstandigheden
  • Werkt zeer nauwkeurig door het elektrochemische meetprincipe
  • Wat zit erbij: Gesealde onvervangbare longlife lithium batterij (levensduur van 7 jaar), Nederlandstalige handleiding
  • Afmeting (L x B x H): 112 x 35 x 72 mm
  • Garantie: 7 jaar (direct via Sprue Safety Products)
  • Belangrijk: Raadpleeg voordat je begint met de installatie van de FireAngel CO-9X de bijgeleverde handleiding en lees deze even door. Alle belangrijke informatie met betrekking tot het installeren van koolmonoxidemelders en specifiek de installatie van de CO-9X staat hier in vermeld.
  • Advies van de brandweer: Vervang voor de zekerheid elke 5 jaar de gehele koolmonoxidemelder (ongeacht merk/prijs/enz.)
  • Technische levensduur: Voldoet ruimschoots aan de gestelde eisen
15 mei 2014 om 00:09
Gordon Shumway Gebruiker

Dit heb je toch niet nodig bij een modern gesloten systeem/gastoestel?!

15 mei 2014 om 00:15
Hartenboer Gebruiker

Je hebt je gordel toch ook niet nodig in een auto als je normaal rijd??

Maar even serieus, dit is wel degelijk aan te raden.

Je gastoestel word jaarlijks, en bij sommige 1 keer per 2 jaar, gekeurd.

Zo’n toestel kan tussendoor altijd stuk gaan.

15 mei 2014 om 10:32
Gordon Shumway Gebruiker

http://www.eigenhuis.nl/onderhoud-en-verbouwen/Onderhoud/achterstallig-onderhoud/waar-let-u-op/gasinstallatie/

“Een gesloten toestel trekt geen zuurstof weg uit uw woning: het zuigt lucht van buitenaf aan en voert de verbrandingslucht rechtstreeks naar buiten af. Dit verlaagt het risico op koolmonoxidevergiftiging aanzienlijk.”

15 mei 2014 om 11:02
bartje11 Gebruiker

VERLAAGT het risico ja….. er is dus nog steeds risico…

Een afvoer kan ook losschieten o.i.d. Ik neem het risico niet.

15 mei 2014 om 21:56
dreamer28 Gebruiker

hoeveel huizen zijn er nog met een oud systeem en hoeveel mensen weten hoe dit werkt. Dit is nou niet echt een bedrag om krom van te liggen dus voor de zekerheid is dit zeker aan te raden

15 mei 2014 om 00:19
meule46 Gebruiker

alvast een tip voor de mensen die zo’n ding kopen, want je wilt niet weten hoe vaak het fout gedaan wordt:  De melder hang je zo laag mogelijk bij de vloer en NIET aan het plafond.  Dus onder de cv ketel of waar dan ook. Co stijgt namelijk niet op net zoals rook.  Hang je hem wel aan het plafond dan heb je er niks aan.

15 mei 2014 om 00:21
pengopletsnowbee Gebruiker

@meule46

Zeer goede tip, bedankt.

15 mei 2014 om 00:27
blackadder91 Gebruiker

gelukkig maakt de plaatsing van de melder niet zo veel uit meule. aangezien CO onstaat bij een verbrandingsproces is dit gas ook vaak warm, en stijgt het dus op. bovendien diffundeert het erg snel in een kamer, mede vanwege de kleine molecuulomvang. conclusie: het maakt niet uit waar je ze plaatst: bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21536403

15 mei 2014 om 11:04
bartje11 Gebruiker

Q: Hoe hoog moet mijn CO-melder hangen?

U kunt de CO-melder het beste plaatsen op ongeveer 1.5 meter van de vloer zodat u deze gemakkelijk kunt zien. Koolmonoxide is ongeveer even zwaar als lucht en verspreidt zich gelijkmatig door de kamer/het huis. Kies een plek waar de CO-melder schoon blijft, uit de buurt van kinderen en huisdieren. Lees de handleiding voor de specifieke installatievereisten.

Bron: http://www.firstalert.eu/be-nl/klantenservice/faq/koolmonoxide-melder

16 mei 2014 om 14:06
jens.timmerman Gebruiker

Het nuttigste advies die ik kreeg over waar deze melder te hangen was: Ergens waar je hem goed kan horen!

Anders heeft hij natuurlijk niet veel nut…

De mijne hangt aan de muur in de gang van de slaapkamers.

15 mei 2014 om 00:31
meule46 Gebruiker

even ter aanvulling en verbetering van mijzelf;  tot ongeveer 1,5 meter van de vloer is goed, het liefst lager

bron: euronorm

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=17

15 mei 2014 om 00:53
knuflook Gebruiker

Is dit zo’n ding dat de hele tijd akelig knippert? Ik wil er een in de woonkamer bij de kachel, maar ik erger me aan de gebruikers-onvriendelijkheid – en preken over het belang van het apparaat helpen daarbij niet.

15 mei 2014 om 01:01
mark-k Gebruiker

Hang je m toch achter de bank ofzo? Hij moet toch laag hangen, heb je er vast geen last meer van.

15 mei 2014 om 01:04
knuflook Gebruiker

hahaha! ja en nee. die knipper is om zeker te weten dat-ie het doet.

ik wil er een die het doet zonder te knipperen.

15 mei 2014 om 01:14
Aramis13 Gebruiker

Heb dit toestel eerder via iBood aangeschaft.

Knippert gewoon eenmaal per minuut. Stoort me absoluut niet.

15 mei 2014 om 07:35
fire-blade Gebruiker

Dan plak je een stukje tape of zo op dat ledje?

15 mei 2014 om 16:11
Moderator Renate Moderator

Het knipperen heeft idd een functie, we raden het af om deze knipperende led af te plakken, maar dat is uiteraard wel een optie wanneer het knipperen je stoort.

15 mei 2014 om 10:10
hecticherman Gebruiker

Wat betekent; Gesealde onvervangbare longlife lithium batterij. Ik zie dat niet bij alle andere koolmonoxide melders staan. Kortom, je kunt dan geen batterijen vervangen?

15 mei 2014 om 10:12
bartnlhc Gebruiker

Ik zie dat als oplaadbaar, maar zou het ook wel willen weten. Wil er namelijk een aantal aanschaffen.

15 mei 2014 om 10:22
hecticherman Gebruiker

ik heb zelf even gekeken op de website van fireangel en daar staat dat de batterijen inderdaad niet te vervangen zijn :-(

http://www.fireangel.co.uk/Uploads/Products/QualityStandards/GN0420R1%20CO-9X%20datasheet%20trade-6ed8c.pdf

15 mei 2014 om 13:48
bartnlhc Gebruiker

Tijd geleden hier eens ingedoken en opeens schoot het me te binnen. Volgens mij zijn dit soort apparaten maar 5-7 jaar na in gebruikname betrouwbaar en moet je deze toch opnieuw plaatsen. Mogelijk heeft het hier mee te maken.

15 mei 2014 om 16:09

Het antwoord van bartnlhc is juist. Een CO melder heeft geen eeuwige levensduur. De duur van de batterij zal langer zijn dan de duur van het apparaat zelf. Daarom kunnen deze ook niet vervangen worden.

De complete unit dien je idd tijdig te vervangen.

15 mei 2014 om 10:44
jelleverherstraeten Gebruiker

Als ik het goed begrijp detecteert deze melder enkel Koolstofmonoxide. Dit dient dus naar een normale rookmelder te worden gebruikt? Of kan deze dienen voor beide doeleinden?

15 mei 2014 om 14:38
meule46 Gebruiker

Deze detecteert alleen maar CO en kan dus niet als rookmelder gebruikt worden. Je zult dus 2 aparte moeten ophangen

15 mei 2014 om 10:52
Zyberbood Gebruiker

Mijn verwarmingsketel zit op zolder onder het trapgat. Vraag me af of ik hem nu helemaal beneden op 1,5 meter boven de vloer moet plaatsen of boven onder bij de verwarmingsketel.. Ik denk dan maar beneden.

15 mei 2014 om 13:33
Nammi Gebruiker

Meest logisch lijkt me boven bij de ketel echter wel op gepaste afstand. Voordat de meter onder uitslaat is het waarschijnlijk al te laat..CO is dan al de middenverdieping gepasseerd (slaapkamers!).

15 mei 2014 om 16:07

een CO-melder dien je op ongeveer 1.50 aan de wand te bevestigen, ongeveer 1.5 tot 2 meter van de CV-ketel of openhaard of andere bron af waaraan CO kan ontsnappen.

15 mei 2014 om 18:19
Girafo Gebruiker

Kan deze ook in een caravan worden gebruikt?

15 mei 2014 om 19:14
jtotheh Gebruiker

‘FireAngel Koolmonoxidemelder – 7 jaar de zekerheid van first alert bij het vrijkomen van koolmonoxide’

Wat heeft de zekerheid van first alert met dit product te maken?

15 mei 2014 om 19:21
jtotheh Gebruiker

Koolmonoxide is inderdaad (een heel klein beetje) zwaarder dan lucht.

Het advies is inderdaad om deze rond ‘ademhoogte’ (of zoals de lieve dame van de engelse helpdesk van Firstalert me vertelde: ‘Above breathing height’).

Koolmonoxide ontstaat bij een verbranding. Bij een verbranding is er warmte, warme lucht stijgt en neemt de koolmonoxide mee naar het plafond. Hierna zal het zakken en dus de koolmonoxide melder passeren.

Wat je wilt bereiken is dat het apparaat afgaat, voordat het bij je neus komt. In elk geval als je slaapt.. (ben je wakker, zal je verschijnselen als hoofdpijn en duizeligheid vernemen, waardoor je uit jezelf op zoek gaat naar frisse lucht), daarom dus niet het advies hem laag te hangen.

26 mei 2014 om 20:14
jdbeckers Gebruiker

Vandaag is deze rookmelder binnen gekomen, maar hij werkt niet! Het faul lampje knippert een keer per minuut en dan piept hij ook eventjes. Er gebeurt ook niks als ik op de test knop druk.

Zijn er nog meer mensen met dit probleem?

26 mei 2014 om 20:39
jdbeckers Gebruiker

Ik heb direct een DOA melding gemaakt bij Ibood en mijn geld terug gevraagd. Dit is alweer het tweede door mij bestelde Ibood product in korte tijd dat problemen heeft opgeleverd!

27 mei 2014 om 09:37
Moderator Willy Moderator

Spijtig te horen, dat tref je niet. Groetjes Willy

Dit topic is gesloten en daarom is het is niet meer mogelijk om te reageren.