Niets in de keuken is frustrerender dan botte messen. Maak daar nú een eind aan met deze slijpsteenset van VDN.
Merk: VDN
Type: Slijpsteenset
Je ontvangt
Volgens de VDN website zijn de 1000-6000 (niet op iBOOD) en de 2000-5000 het beste voor all round gebruik. Grove korrel voor het slijpen en fijne korrel voor polijsten.
De 3000-8000 is fijner qua korrel en dus niet geschikt voor all round
Ga voor de 1000/6000. Dat is gewoon de meest allround inzetbare set in mijn ogen.
Ik begin mijn slijpsessie altijd op 1000 grit en denk dat wanneer je hoger begint dat vooral heel veel meer tijd kost. (neemt minder snel materiaal van je mes af)
Voor in de keuken met Europese messen zou ik de 3000/8000 niet eens aanraden.
Oh de 1000 is geen optie op ibood. Dat is jammer. Dan zou ik voor de 2000/5000 gaan. Idealiter begin je lager, maar als je eerder opnieuw slijpt, en niet net als ik wacht tot de tomaten geplet ipv gesneden worden, dan is het een prima optie.
Heb de zelfde vraag, dus graag een antwoord !
*knip*
Edited by: Lisa
Prijsvergelijkingen zijn alleen toegestaan met een directe link naar een identiek product.
Wat Squibel al aangeeft. De 3000-8000 stenen hebben alleen nut als je of je messen al of een grovere grit hebt geslepen en wil gaan polijsten.
Wil je een compleet nieuwe vouw zetten dan begin je met 240-280 en werkt dan verder via eventueel 400 naar 1000. Wil je dan je zelf kunnen zien dan ga je naar 3000, 5000, 6000, 8000 en misschien zelfs 10.000. Dan nog even stroppen op een paar micron. Je zou jezelf dan met zo’n mes ook kunnen scheren.
Maar voor messen onderhoud heb je dus ook nog grovere stenen nodig.
Ja dit is het perfecte systeem. Voor als je topklasse omakase chef bent. Overkill voor thuis.
Ik slijp van alles (messen, beitels schaafmessen) op Japanse wetstenen en strops en slijp mijn Europese keuken messen doorgaans alleen maar op een 1000 en een 5000 steen. Het staal van Europese messen is niet hard genoeg om verder te slijpen. Komt de standtijd dan niet meer ten goede. Mijn goede Japanse mes gaat nog een keer over een 7000 steen en that’s it. Ik begon zelf ook met zo’n 1000/6000 omkeerbare steen. Werkt hartstikke goed voor thuis en om te beginnen is dit de korrelgrootte die ik ook aan zou raden.
Overigens kun je messen ook op die 1000/6000 grit steen al scheermes scherp krijgen. Zolang je techniek maar goed is.
Het ebook is per mail te ontvangen, mocht je het van tevoren willen bekijken: https://www.vdnkitchen.nl/e-books/
Daarvoor kan je beter kartel ( kiezel ) stenen gebruiken
*knip*
Edited by: Lisa
Prijsvergelijkingen zijn alleen toegestaan met een directe link naar een identiek product.
Ligt dit aan mij of is dit amper een deal te noemen? Met de verzendkosten erbij is dit toch de zelfde prijs als elders?
Op de website van VDN zelf staat deze set 39,99 en geen verzendkosten te betalen.
Zucht Lisa… ik verwees naar de site van de fabrikant zelf met lagere prijzen dan jullie hier incl verzendkosten.
https://www.vdnkitchen.nl/collections/wetstenen-set/
Goedemiddag aand8,
Wij werken alleen met directe linken naar identieke producten. Ik heb jouw link bekeken, maar ik zie niet hoe de identieke producten daar goedkoper zijn dan bij ons.
Maar het is wel duidelijk dat de adviesprijs die jullie hanteren niet klopt! Adviesprijs is de prijs die fabrikant of importeur gebruikt bij detailverkoop
hoi hobbix, je blijft stug vasthouden aan jouw visie maar die conclusie is onjuist.
Het staat een fabrikant vrij om een andere verkoopprijs te hanteren dan de eigen adviesprijs.
Welke van de twee stenen is het beste voor regulier in de keuken?